Wat is het nut van Marketing Automation?

Als je de groei van je bedrijf belangrijk vindt, dan moet Marketing Automation hoog op je prioriteitenlijst staan zegt men. Maar waarom dan wel? Lees snel verder!

Marketing Automation, wat heb ik eraan?

Wat is Marketing Automation precies?

Bij Marketing Automation maak je gebruik van software oplossingen waarmee je steeds herhalende taken kunt automatiseren. Je moet Marketing Automation zien als een legertje robots dat het uitvoerende werk doet.

Hoef ik dan niks meer te doen als ik Marketing Automation gebruik?

Je zou het misschien denken als je het woord Automation leest, en het antwoord op bovenstaande vraag is: “Nee” 


Nu je het uitvoerende werk laat doen door de software kun je alle aandacht richten daar waar de meeste waarde ligt, het verbeteren van het proces. En daarbij wordt je geholpen door de inzichten die de software biedt over hoe de processen presteren. Oftewel:



“Marketing Automation voert het proces uit zodat jij tijd hebt om het proces te verbeteren.”

Wanneer heb ik Marketing Automation nodig?

Het is voor veel bedrijven onduidelijk of en wanneer Marketing Automation zinvol is. Als je twijfelt of het iets voor jouw bedrijf is, beantwoord dan de onderstaande vragen:

  • Ben je continue bezig met het werven van nieuwe klanten?
  • Wil je het werven van nieuwe klanten verbeteren?
  • Lukt het (soms) niet om elke aanstaande klant voldoende aandacht te geven?
  • Heb je zoveel mails te sturen dat je er soms niet aan toekomt en leads steeds minder geïnteresseerd raken?
  • Wil je dat jouw klanten een meer persoonlijke ervaring met jouw merk of bedrijf hebben?
  • Ben je veel tijd kwijt aan kleine, schijnbaar onbelangrijke taken en kom je niet toe aan de grote belangrijke taken?

Als je je herkent in een van de bovenstaande vragen, dan zou je Marketing Automation serieus moeten overwegen. Naast het feit dat elke geautomatiseerde taak je tijd bespaart, is de belangrijkste toegevoegde waarde van Marketing Automation dat je er zeer effectieve, en efficiënte, e-mail marketing mee kunt doen

En waarom is e-mail marketing zo belangrijk?

Het doen van goede e-mail marketing kan een structurele bijdrage leveren aan je resultaat. En tegen zeer geringe kosten. E-mail is het goedkoopste van al je kanalen. En je hebt volledige controle over wie van je contacten welke informatie krijgt. Jij bepaalt dat, niet Google, Facebook of een andere mogendheid.


Vrijwel niemand zal bij een eerste contact met je product of dienst gelijk willen kopen. Je moet mensen een beetje helpen. En met e-mail marketing kun je elk contact precies op het juiste moment voorzien van de juiste informatie die hem of haar een stap verder helpt in de richting van een aankoop. Zonder omkijken, altijd.

Maar is e-mail als kanaal niet achterhaald hoor ik je denken. Nee, zeker niet!


Sterker nog uit onderzoek blijkt steeds weer hoe krachtig e-mail is. Een grote aanbieder van e-mail software onderzoekt doorlopend miljarden e-mails die via hun oplossing gestuurd worden, en daaruit blijkt onder andere dat:

  • je elke euro die je in e-mail steekt 42 keer terugverdient?
  • de tijd en aandacht die de ontvanger aan een e-mail besteed de laatste 2 jaar met 21% is gestegen?
  • naast het feit dat mensen meer tijd per e-mail besteden, besteden ze ook gemiddeld 2,5 uur per dag, dat is dus elke dag 150 minuten, aan het checken van hun e-mail. Dat doen ze verspreid over de hele dag. 25% van de mensen checked hun mail al voordat ze uit bed stappen!

Met andere woorden, e-mail is het belangrijkste marketingkanaal dat je hebt. En Marketing Automation is de ideale manier om alles uit dit waardevolle kanaal te halen.

Hoe kan ik het beste beginnen met Marketing Automation?

Goed, nu je overtuigd bent van de waarde van Marketing Automation wil je ermee aan de slag. Hoe pak je dat aan?


Beginnen met Marketing Automation is niet een kwestie van een leuke software tool uitkiezen. Goede software is uiteraard belangrijk, en het begint allemaal bij het opstellen van de juiste aanpak, strategie zo je wilt. Dat is eenvoudiger dan je denkt. 

6 stappen naar Marketing Automation

​Voor een succesvolle implementatie van Marketing Automation raden wij je aan in zee te gaan met een ervaren partner. Voor de selectie van de juiste partner moet je er op letten dat deze je kan helpen met:

  1. 1
    Het vaststellen van het te bereiken doel
  2. 2
    Het identificeren van de juiste taken die geautomatiseerd kunnen worden om dat doel te ondersteunen
  3. 3
    Het selecteren van software die bij jouw organisatie past
  4. 4
    Het trainen van je team
  5. 5
    De implementatie van de oplossing
  6. 6
    Evaluatie en optimalisatie van de resultaten

Op stappen 3 en 4 na herhaalt dit proces zich voortdurend. En met elke slag wordt het effect groter. Ook hier kan een partner een waardevolle aanvulling zijn. Een goede partner weet uit de praktijk wat er wel en niet werkt, en welke prioriteiten zinvol zijn. 

Wat kost marketing Automation?

Marketing Automation gaat niet vanzelf, en is zeker niet gratis. Hoeveel een implementatie kost is voor elke situatie anders. Wil je weten waar voor jouw organisatie de kansen liggen, maak dan een afspraak met ons. In een vrijblijvend gesprek bekijken we jouw situatie en geven je ter plekke adviezen die je direct kunt toepassen. Het goede nieuws over de kosten is dat uit onderzoek blijkt dat:

​75% van de bedrijven heeft de kosten van Marketing Automation binnen een jaar terugverdiend.

Samenvattend

  • Marketing Automation doet het uitvoerend werk zodat jij en jouw team tijd hebben om te focussen op het verbeteren van het proces
  • Marketing Automation bewijst grote waarde op het gebied van e-mail marketing
  • E-mail marketing is het goedkoopste en meest renderende kanaal voor het doen van verkopen
  • Marketing Automation gaat niet om software
  • Voor een succesvolle implementatie kun je het beste met een goede partner werken
  • De kosten van implementatie verdienen zich in de meeste gevallen binnen 1 jaar terug

Zet de volgende stap

Heb je na het lezen van het bovenstaande serieuze interesse in Marketing Automation, vul dan het formulier in en we sturen je 3 dingen:

  1. De 11 voordelen van Marketing Automation voor je Marketing afdeling
  2. De 6 voordelen van Marketing Automation voor je Sales afdeling
  3. Een kant en klaar template waarmee je direct kunt berekenen wat  Marketing Automation je kan opleveren en tegen welke kosten