Hoe je met Marketing Automation meer TIJD én leads krijgt!

De minder bekende voordelen van Marketing Automation

Maar liefst 96% van de Nederlandse marketeers zegt marketing automation nodig te hebben (bron: Fingerspitz). En dat is heel begrijpelijk. Hieronder leg ik je uit waarom de kleine investering in deze software waardevol is voor elk bedrijf en specifiek voor een kleiner MKB bedrijf. 

 

Tijdsbesparing

Een van de voordelen van de implementatie van Marketing Automation is meer efficiency. Herhalende taken worden slim geautomatiseerd. Je hoeft er simpelweg niet steeds aan te denken, ze kosten minder tijd en gebeuren altijd even nauwkeurig. Voorbeelden zijn: het versturen van e-mails, een lead opslaan in je CRM, acties en gebeurtenissen van leads volgen etc.. MKB bedrijven waar vaak veel verschillende taken bij een klein aantal mensen liggen gaat dit natuurlijk tijd besparen.  

 

Je komt veel meer te weten over je prospect

Een ander voordeel is dat je elke groep op een effectieve manier kan bedienen. De ene lead staat op het punt om een product of dienst af te nemen, terwijl de ander zich nog oriënteert. Niet elke boodschap is dus even relevant voor de ontvanger. Immers, bij de verkoop van een auto begin je ook niet meteen met de prijsonderhandelingen. Marketing Automation laat je zien waar een persoon zich in ‘het proces van oriëntatie tot aankoop’ bevindt. Dit helpt bij vragen als: ‘stuur ik eerst nog informatie toe of is deze lead warm genoeg om een sales een afspraak te laten plannen?’.

 

Meer teamwork in je bedrijf

En dit leidt tot nog een voordeel. Marketing Automation brengt de afdelingen Sales en Marketing dichter bij elkaar. Elke Sales-medewerker wil graag een lead die klaar is om te kopen. Marketingafdelingen die Marketing Automation gebruiken weten deze leads te selecteren. Beide zien dus al snel het belang om samen te werken, want: de impact van Marketing in het bedrijf wordt beter aantoonbaar en Sales verkoopt sneller. Als Sales en Marketing een en dezelfde persoon is in jouw bedrijf, is het efficiencyvoordeel dat Marketing Automation je brengt al helemaal een uitkomst.

 

Belangrijke Data wordt verzameld

Nog een belangrijk voordeel: Marketing Automation software verzamelt data. Data die bedrijven en personen zelf aan je geven, door bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen. En data van bepaalde acties en gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens het bezoeken van je website van een lead, zoals: Het bijhouden welke pagina’s hij bezoekt, het downloaden van een whitepaper, folder, handleiding etc.. Door dit inzicht kun je jouw lead content aanbieden die voor hem of haar op dat moment relevant is. Jij kunt de leiding in verkoopproces nemen. 

 

Nog even op een rij waarom je echt aan slag moet met Marketing Automation

  • Door deze slimme automatisering werk je efficiënter en nauwkeuriger
  • Je gaat beter communiceren met je leads, omdat je weet waar hun behoefte ligt
  • Marketing en Sales zullen als één team gaan werken
  • Starten met Data verzamelen en analyseren is altijd een goed idee 

Marketing Automation zorgt voor slimme automatisering, waardoor je o.a. meer inzicht krijgt in ‘het proces van oriëntatie tot aankoop’ dat jouw leads doorlopen. Deze kennis helpt je meer leads te verwerven en te verzilveren. De waardering voor relevante en kwalitatieve content in B2C en B2B is hoger dan ooit. Marketing Automation software helpt je deze content te creëren en zo je leads te transformeren naar vaste klanten.

Empower Marketing ondersteunt je graag bij de implementatie van Marketing Automation software. We zorgen dat alles werkt en leren jou en/of je team er zelfstandig mee werken. Wij leren je hoe je eenvoudig, snel en effectief aan de slag kunt. De vele mogelijkheden ontdek je zelf het best als je er gewoon mee start. Wij ondersteunen je met raad en daad. Want ons betreft is het motto: Think big, Start small 

Meer weten over wat Marketing Automation voor jouw bedrijf kan betekenen? Maak een afspraak online of bel ons op: 085 200 3885!

 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments