Marketing Automation, 5 voordelen voor jouw bedrijf

De voordelen van Marketing Automation voor jouw bedrijf

 

Volgens recent onderzoek overweegt maar liefst 96% van de Nederlandse Marketeers de inzet van Marketing Automation. En dat is niet verbazend, want Marketing Automation biedt belangrijke voordelen. Daarbij zijn de benodigde software oplossingen intussen zo betaalbaar dat deze niet alleen meer zijn weggelegd voor grote bedrijven. En dat is fijn, want het zijn juist de minder grote bedrijven die veel voordeel uit Marketing Automation kunnen halen.

 

5 Voordelen van Marketing Automation

 

1: Je bespaart op personeelskosten

Door de inzet van Marketing Automation software kan 1 marketeer net zoveel werk verzetten als een marketing afdeling van 30 man. Dat kan door slimme lead-nurturing en marketing campagnes op te zetten die automatisch worden getriggerd door bijvoorbeeld het gedrag van de bezoeker of prospect.

Na een initiële opstartperiode van een paar maanden is het goed mogelijk om per dag duizenden persoonlijke contactmomenten te hebben met je bezoekers en prospects, zonder dat je er iets aan hoeft te doen.

2: Meer omzet en hogere orderwaardes

Door het automatisch stimuleren van cross- en up-selling zal de Life Time Value van je klant stijgen. En omdat je er geen omkijken naar hebt wordt er geen klant vergeten. Als je dit combineert met betere leadgeneratie en opvolging zal de ROI van je sales-inspanning als geheel ook stijgen.

Eigenlijk is dit het hart van Marketing Automation. Alles is erop gericht om meer en betere verkopen te doen.

3: Veel beter inzicht in de prestaties van Marketing en Sales

Door het inzetten van Marketing Automation krijg je veel meer inzicht in waar het goed gaat en waar de bottlenecks zitten in je marketing en sales proces. Als er bijvoorbeeld heel veel nieuwe leads worden gegenereerd, en veel te weinig van die leads bereiken het Sales Qualified stadium, dan moet de nurturing van je leads beter.

Heb je veel Sales Qualified leads en een laag scoringspercentage, dan zal je salesafdeling aan de bak moeten.

Door meer inzicht gebaseerd op cijfers, heeft iedereen een ongekleurd beeld van de werkelijke effectiviteit, en kan er samen gewerkt worden aan verbetering daarvan.

4: Verhoogde effectiviteit

Hoe klein of groot je team ook is, de hoeveelheid werk die er verricht kan worden is eindig. Met Marketing Automation kun je oneindig opschalen. Het maakt niet uit hoeveel mensen er in je funnel zitten, ze komen allemaal en gepersonaliseerd aan bod. Iedereen krijgt de aandacht die hij of zij verdient.

5: Minder herhaling, meer creativiteit, blijere mensen

Omdat alle herhalende taken zijn geautomatiseerd heeft je marketing team tijd over om hun creativiteit de vrije loop te laten en te focussen op hoe je marketing nog beter kan. Daar worden ze blij van. En blije medewerkers blijven langer en presteren beter!

Meer weten?

We hebben nog meer interessante artikelen over dit onderwerp geschreven zoals deze. En kijk ook eens hier. Veel leesplezier!

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments