Een romige geur met een vleugje chocolade en zoethout vindt zijn weg naar mijn neus. Het stevige goudbruine laagje (aka crema) zegt me dat dit kopje goed gelukt is: deze espresso gaat mijn dag kickstarten!
Nu denk je vast: wat heeft koffie nou weer met b2b leads genereren te maken? Behoorlijk veel eigenlijk.
Hou vol, ik kom snel tot mijn punt.
Om deze espresso te zetten heb ik goede bonen nodig. Voor deze bonen ga ik meestal naar tabaksspeciaalzaak Ridder & Co. in Aalsmeer. Niet alleen hebben ze daar uitstekende koffiebonen; ik word er vooral goed behandeld. Als klant, als individu! Totaal anders dan in een supermarkt, laat me uitleggen hoe dit zit:
Hoe Ridder & Co. zorgt voor meer verkopen door een persoonlijke aanpak
De eerste keer dat ik binnenkom bij deze zaak vraagt de winkelbediende mij of ze me ergens mee kan helpen. Ik geef aan dat ik koffiebonen zoek voor mijn espressoapparaat en ze loopt gelijk met me mee om het assortiment te bekijken. Een mooie selectie koffies, gelukkig niet te veel keuze. Met haar hulp kom ik snel uit op ‘De Eenhoorn’, 250 gram.
Koffie = op: tweede bezoek
Ik loop weer binnen bij Ridder & Co. Dezelfde winkelbediende is weer aanwezig en begroet me, gevolgd door de vraag of de koffie bevallen is. Uitstekend zeg ik, waarop ze vraagt hoeveel gram ik dit keer wil. Doe maar 500. Ze pakt 500 gram ‘De Eenhoorn’.
De slimme cross-sell
Vervolgens geeft ze aan dat ze nog een andere smaak heeft die ze me echt kan aanraden: “de ‘Olifant Melange’ heeft een bijzondere smaak doordat vier verschillende bonen met elkaar gemengd zijn.” Interessant, doe me daar maar 250 gram van.
3 lessen die we kunnen gebruiken voor leads genereren b2b
- De winkelbediende zorgt voor een snelle eerste conversie door me te vragen waar ik naar op zoek ben en me hier persoonlijk mee te helpen.
- Bij mijn tweede bezoek heeft de winkelbediende onthouden wat ik heb afgenomen en hoeft mij dus niet weer dezelfde ‘kan ik u ergens mee helpen’ vraag te stellen. Dit geeft mij een persoonlijk gevoel. Ik neem dezelfde bonen af, maar twee keer zoveel.
- De winkelbediende doet een slimme cross-sell door me een volgend product aan te bieden. Orderwaarde van het tweede bezoek is verdriedubbeld t.o.v. het eerste bezoek.
Mijn winkelbezoek vs jouw website
Mijn klantbeleving bij Ridder & Co. is heel goed: ik word persoonlijk behandeld en ik krijg niet steeds dezelfde vragen. Ik heb eigenlijk een soort profiel daar. Niet in een CRM, maar in het hoofd van de winkelbediende. Werkt dat ook op deze manier op jouw website?
Potentiële klanten omzetten tot leads: de eerste conversie
Om via de website van jouw bedrijf leads te genereren moeten mensen zich ergens voor kunnen inschrijven. Het beste is om dit laagdrempelig te houden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door op de meest prominente plek op je website iets aan me aan te bieden, bijvoorbeeld:
- nieuwsbrief
- whitepaper/ebook
- quiz of vragenlijst
Dus ik schrijf me in voor je nieuwsbrief en ontvang voortaan relevante e-mails over jouw bedrijf, branche en andere zaken. Om mij de volgende stap met jouw bedrijf te laten nemen maak je gebruik van lead nurturing: je stuurt me e-mails met de volgende aanbieding, bijvoorbeeld:
- downloaden tarievenlijst
- downloaden brochure
- aanvragen offerte
Maar hoe is mijn ervaring op jouw website?
Het probleem waardoor je nu veel kwalitatieve leads misloopt via je website
Via een artikel in je nieuwsbrief kom ik weer op je website. Met een beetje hulp ben ik eigenlijk wel toe aan de volgende stap. Maar op de meest prominente plek op je website staat alleen het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief. Dat heb ik al gedaan.
En om nou het algemene contactformulier in te vullen gaat me dan weer een beetje te ver. Dus ik lees nog wat en doe verder niks.
Kans gemist.
Bottom-line: jouw website is niet slim en past zich niet aan op de bezoeker
De winkelbediende van Ridder & Co. onthield mijn keuzes, ze maakte mijn bezoeken persoonlijk. Hierdoor kom ik terug en neem ik meer producten af.
Jouw website is niet persoonlijk. Voor iedere bezoeker is de website hetzelfde, of de bezoeker daar nou voor het eerst is, zich heeft ingeschreven op de nieuwsbrief of reeds klant is. Ze zien allemaal dezelfde content.
De oplossing: krijg veel meer nieuwe klanten door slimme conversies
Stel je nou eens voor dat jouw website automatisch hetzelfde doet als de winkelbediende:
- Per bezoeker bouwt een profiel op met persoonlijke voorkeuren.
- Vervolgens worden gepersonaliseerde conversies getoond om de lead de volgende stap met jouw bedrijf te laten nemen.
- Daarnaast past de inhoud van je website zich aan op de voorkeuren en afkomst van je bezoekers.
Laat me een klein voorbeeld schetsen hoe dit eruit zou kunnen zien op jouw website.
Nieuwe bezoekers zien:
Wanneer een nieuwsbrief-inschrijvers weer op je website komen zien ze:
Na het downloaden van de tarievenlijst zien ze:
En wanneer ze reeds klant zijn zien ze:
Dat klinkt natuurlijk een beetje als toekomstmuziek, of echte hogere wiskunde waar torenhoge kosten bij komen kijken.
Maar wat nou als ik je vertel dat dit gewoon nu al kan, dat het géén hogere wiskunde hoeft te zijn én dat het ook nog heel betaalbaar is?
Wil je weten hoe je slimme conversies kunt aanbieden op jouw website? Download dan nu onze brochure ‘Meer leads met slimme conversies’. Doe je dit niet? Dan mis je gewoon gigantisch veel leads die je had kunnen genereren!