Hoe meningen je marketing om zeep helpen

De allergrootste vijand van succesvolle marketing, of dat nou online of offline is, is wel de mening van de marketer.

Hoewel, nog gevaarlijker is de mening van een niet marketer, bijvoorbeeld die van de directeur, of de boekhouder. Maar goed, dit terzijde.

Waarom is die mening dan zo gevaarlijk? Nou, omdat een mening niet op feiten en metingen gebaseerd is.

“Opinions are like assholes; everybody has one.”

Keith Richards

Meningen worden in het beste geval verward met ervaring of kennis van degene die ze verkondigt, en in het slechtste geval met feiten …..

Hoe vaak heb ik een marketer niet horen zeggen: “nee, voor onze klanten werkt dat niet”, wat op zich een valide uitspraak is, mits deze is gebaseerd op feiten. En helaas blijk na doorvragen dat meestal niet het geval. Er is, vrijwel, nooit data die aantoont dat iets wel of niet werkt. Heel soms is er een meetinstrument ingericht en vaak helaas niet.

Dus waar baseer je dan op of iets wel of niet werkt? Door het te proberen en op de juiste manier te meten. En vooral dat laatste is belangrijk. Want, meten is niet altijd weten. Om goed te meten moet je alles meten, van de eerste interactie met jouw klant tot de laatste euro die deze klant bij jou uitgeeft.

Een voorbeeld. Voor een klant waren we bezig met het optimaliseren van hun Google Ads campagnes. Het account was behoorlijk op orde, het was netjes ingedeeld in zinvolle campagnes met verschillende doelen, en er werden conversies gemeten. Dus de intentie was er.

We zagen dat er een search campagne was waarin de kosten per conversie rond de 25 euro lagen. Voor sommige branches is dat best acceptabel, in hun geval echter niet. Hun doel was die kosten tot zo’n 12 euro terug te brengen.

Dan zou een logische eerste stap zijn om een campagne die zoveel kost stop te zetten. Toen we echter de life-time-value van de klanten die uit de verschillende campagnes kwamen in kaart hadden gebracht bleek dat juist de, op het eerste gezicht, dure campagnes een ROI hadden van meer dan 1000%. Dat is geen typefout. De klanten die via deze campagne binnen kwamen bleken enorm waardevol te zijn en gemiddeld veel meer uit te geven dan andere klanten.

Dus goed meten is essentieel. Goed meten is echter ook lastig. Onze ervaring leert dat de meeste bedrijven geen goed inzicht hebben op wat de werkelijke kosten zijn van de werving van hun klant of wat die klant gemiddeld bij hen besteedt. En dus blijft hun marketing helaas te vaak gebaseerd op de mening van de marketer.

Wij raden je sterk aan de stap maken van marketing gebaseerd op meningen naar marketing gebaseerd op feiten. Alleen zo weet je dat, en wat, elke marketing-euro bijdraagt aan je omzet. Wij helpen, ook jou, daar graag bij.

Maak een afspraak, bel ons of vul het contactform in.

(Wil je vast een begin maken met het verbeteren van je metingen, zorg dan in elk geval dat alle links getagged zijn met UTM codes. Lees hier hoe)

Deel op social: