Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

 

Vandaag ben ik weer eens bezig met het opzetten van een campagne in Google Ads. Vroeger dook ik meestal gelijk in het schrijven van advertenties, en groepen en dergelijke. De laatste tijd merk ik echter, dat ik liever begin met het maken van een zoekwoorden plan met behulp van de Google Zoekwoordplanner. Maar hoe gebruik je die eigenlijk? 

 

Ik denk dat deze tool van Google om zoekwoorden te vinden een beetje vergeten wordt. En een korte search bevestigt dat. De meeste blogs die je vindt over het opzetten van een Google Ads campagne vertellen je dat je:

  1. Gaat naar Google Ads
  2. Druk op Creëer een Campagne
  3. Kies een type campagne en een naam
  4. Stel je budget vast
  5. Kies je keywords
  6. Schrijf een Ad
  7. Stel conversietracking in 

Soms kom je zelfs, hele goede, artikelen tegen die vertellen hoe je keyword research kunt doen via Google Search en Search Console en dergelijke. En dat is zeker waardevol, maar het kan ook veel eenvoudiger, direct in Google Ads. Hoe dat in z’n werk gaat, en de voordelen van deze aanpak leg ik hieronder uit. 

 

De lastigste vragen over Google Ads

Uit het bovenstaande lijstje zijn de nummers 4 en 5 degenen waar de meeste mensen mee worstelen. Het is ook de eerste vraag die klanten aan ons stellen: “Hoeveel moet ik uitgeven aan Google Ads”. 

Met de keywordplanner krijg je hier, snel en eenvoudig, een behoorlijk goed inzicht in. Zo gaat het in z’n werk.

 

Aan de slag met de Google Zoekwoordplanner

Het werkt het beste om dit gelijk mee te doen, terwijl je leest, dus let’s go! Kies “Zoekwoordplanner” uit het hoofdmenu, via “Tools en Instellingen”,  van Google Ads.

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Vervolgens klik je op: Nieuwe Zoekwoorden ontdekken”. In het venster dat dan opent type je een paar zoekwoorden in, of geef je een webadres op als bron van zoekwoorden. Hier nemen we even de eerste aanpak. 

Stel je voor je verkoopt schoenen in de regio Zwolle, type dan in: “schoenen kopen” en “schoenenwinkel”. Begin eenvoudig, vanuit hier ga je uitbouwen. Druk op “Resultaten ophalen” en je bent van start. 

Het resultaat is een prachtige staafgrafiek die het totale zoekvolume laat zien en het mobiele aandeel daarin. Hou rekening met dit aandeel als bij het maken van je website. Zorg dat je op mobiel ook goed te lezen bent. 

In de tabel daaronder staan jouw zoekwoorden bovenaan, en daaronder een hele lijst van suggesties. Kijk die eens door. Google toont je hier verwante zoekopdrachten die bij jouw onderwerp passen. 

Achter elk woord staat hoeveel zoekopdrachten er in de opgegeven regio er in de laatste 12 maanden gemiddeld per maand gedaan zijn. Als je over het grafiekje hovert met je muis, opent zich een overzicht per maand dat interessant kan zijn om seizoenstrends te ontdekken. 

De kolom daarachter toont hoeveel concurrentie er is op deze term, goed om te weten. En daarachter vindt je kolommen met informatie over de kosten. Google laat dat zien als een bandbreedte van hoeveel er in de afgelopen 12 maanden minimaal en maximaal betaald is voor een klik op deze term. Daarvan kun je al een behoorlijk idee krijgen van wat je moet uitgeven. 

 

Het zoekwoord plan maken

Voor de beste kwaliteitsscore, heel ander onderwerp en wel erg belangrijk, is het goed om kleine hoeveelheden zoekwoorden, soms maar 1, te groeperen in advertentiegroepen. En daarbij dan ads te schrijven die zeer relevant zijn voor dat woord. 

Daar kun je hier al een begin mee maken door de zoekterm “schoenen kopen” te selecteren. Je ziet dan het menu bovenaan de tabel veranderen. Kies de optie toevoegen aan plan, en maak een nieuwe advertentiegroep aan die “schoenen kopen” heet. Selecteer vervolgens “woordgroepen” en klik op “Voeg zoekwoorden toe”.

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

 

Het begin is er. Doe vervolgens hetzelfde voor het woord “schoenenwinkel”. Ook daarvoor maak je een aparte advertentiegroep. 

 

Verder met het zoekwoorden plan

Als je links van het menu vervolgens “Planoverzicht” kiest krijg je jouw plan getoond. Bovenaan begint het al met goed nieuws! Je gaat geld verdienen (althans, volgens Google dan). Maar laten we ons nog niet gelijk rijk rekenen. Het goede nieuws staat in de onderstaande tabel:

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Voor slechts €2,19 per dag, voorspelt Google hier, ga je 290 verkopen doen en 29 duizend euro verdienen. Dat zou mooi zijn, ware het niet dat de basis voor deze getallen ligt in een conversiepercentage van 40% en een waarde per conversie van €100. Laten we dat snel even bijstellen en kijken wat we dan overhouden. 

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Door over het conversiepercentage te hoveren verschijnt er een potloodje en kun je wat aanpassingen maken. Mij leek 3% redelijk, lees hier waarom

 

Voor de waarde per conversie zou ik al rekening houden met de gemiddelde marge die je op een order kunt halen. Ik denk dat in dit geval €50 redelijk is.

 

Als je dit opslaat kom je al op een betere inschatting uit. 

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

22 conversie voor €23 per conversie, en een ROAS van 2,2 wat zoveel wil zeggen als; voor elke euro die we er in stoppen halen we er 2,2 euro uit. Dat klinkt goed. Het voorgestelde budget per dag ligt nog op €2,19, wat je voor een periode van een jaar dus €510 kost. 

 

Die periode van een jaar stel je trouwens hier in: Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

 

Maar ja, 22 verkopen in een jaar worden we natuurlijk niet echt rijk van. Tijd om het plan uit te breiden. 

 

Het zoekwoorden plan uitbreiden

Wat we willen is meer verkeer naar onze website, van mensen die schoenen willen kopen. Om meer verkeer te krijgen kunnen we een paar dingen doen:

  1. Brede zoektermen toevoegen
  2. Meer zoekwoorden toevoegen

De eerste optie betekent dat we ook de brede zoekterm “schoenen kopen” (maar dan zonder de “” dus) toevoegen. Dus niet alleen maar de woordgroep. Daarmee krijg je meer verkeer. En je moet je afvragen of dat het soort verkeer is dat je wilt hebben. De intentie om schoenen te kopen is wellicht minder als de twee woorden een losser verband met elkaar hebben (brede zoekterm). Dus dat kan een hoop verkeer opleveren met een lage koopintentie, en daar zit je niet op te wachten. Dus we kunnen beter kiezen voor optie 2, meer zoekwoorden toevoegen. 

Een ontzettend handige feature van de zoekwoordplanner daarvoor vind je onder: “Gegroepeerde Ideeën”. Klik daarop en je kunt bovenaan je scherm weer zoekwoorden toevoegen. Ik heb dat voor dit geval als volgt gedaan:

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Als je vervolgens de resultaten ophaalt geeft Google je een lijst van zoekwoorden die gegroepeerd zijn. Oftewel zoekwoorden die veel met elkaar te maken hebben en dus heel handig samen in een eigen advertentiegroep passen. 

Ook staan er ideeën bij waar je vast nog niet aan gedacht had. Stel je voor dat je nog een pallet met Hartjes Schoenen hebt staan, en je ziet ineens (klap uit voor het overzichtje):

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?
Dat is interessant! Blijkbaar zijn de hartjes schoenen in mijn regio behoorlijk gewild. Daar moest ik maar eens iets mee doen. Je kunt deze verwante termen nu heel eenvoudig in een nieuwe advertentiegroep plaatsen en aan je plan toevoegen. Selecteer het groepsniveau en een bekend menu vormt zich bovenaan de tabel:

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?
Klik op Zoekwoorden Toevoegen en selecteer links vervolgens Advertentiegroepen en je ziet ze er keurig bijstaan in hun eigen groep. En, goed nieuws, we kunnen nu meer conversies verwachten en de ROAS is ook verbeterd, laat het kader bovenaan die pagina zien. 

In de tabel eronder zie je hoe de verwachte prestaties zij van elke advertentiegroep: 

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Het valt op dat de hartjes schoenen een behoorlijk hoge CTR hebben. Misschien kunnen we daar meer uithalen als we ons bod verhogen op die groep. Laten we er eens 2 euro van maken. Pas het bod aan in de Max CPC kolom en kijk wat er gebeurt. 

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Hmm, jammer, meer bieden heeft geen positief effect op de CTR en het aantal klikken. En wat niet te zien is in de tabel, maar wel bovenaan het scherm als je meedoet met deze oefening, is dat de ROAS daalt met 0,1.  Blijkbaar valt er niet veel meer uit die groep te halen. Laten we dan eens het tegenovergestelde doen, we verlagen het bod naar 50 cent. 

Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?
Interessant! Ja, minder klikken, dus minder verkopen, maar de ROAS stijgt ineens met 0,5. We krijgen dus meer waar voor ons geld. Dus daar is ook iets voor te zeggen. Welke weg je kiest hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Wil je graag van die pallet met hartjes schoenen af, ga dan voor 1 euro. Wil je meer waar voor je geld, bied 50 cent. 

Hetzelfde kun je natuurlijk doen voor de andere groepen. Doe dat vooral! Op deze manier krijg je een behoorlijk beeld van welke kosten je kunt verwachten en waar de pareltjes zitten wat betreft de zoekwoorden. 

 

Campagne maken

Via bovenstaande weg kun je een heel compleet plan maken waarmee je campagne goed van start gaat. Wat ik hier even achterwege laat, anders wordt het een heel lang verhaal, is het toevoegen van Negatieve Zoekwoorden. Als je bepaalde merken niet verkoopt bijvoorbeeld is het zonde als mensen die daar naar op zoek zijn op je website komen via een betaalde klik. Sluit die dus uit. 

Is je plan compleet, dan is het tijd om de wat mij aangaat handigste feature in te zetten van de Google Zoekwoordplanner, namelijk de knop: Google Zoekwoordplanner, hoe gebruik je die?

Druk hierop en je zoekcampagne wordt met alle termen, zoekwoorden, advertentiegroepen,  negatieve zoekwoorden, locaties en budget, direct aangemaakt in Google Ads! Dan heb je een van de moeilijkste hordes genomen en kun je je storten op de volgende, misschien nog wel grotere, uitdaging; het schrijven van winnende advertentieteksten! We wensen je heel veel succes daarmee! En mocht je hulp nodig hebben, wij helpen graag. Bel of mail gerust.

 

Gratis Google Ads Audit

Wist je trouwens dat je bij ons een gratis audit kunt aanvragen van je Google Ads Account? Klik daarvoor hier!

Wij checken je hele account op:

  • Keywords
  • Targetting
  • Je conccurentie
  • Google Ads best practices.

Het resultaat is een uitgebreid rapport waar je direct mee aan de slag kunt om je account te verbeteren. 

Doen, is gratis, handig, waarom niet!?

 

Deel op social:

Leave a Reply 0 comments